Kim Hankyul, ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) at Entrée. All photos by Bent René Synnevåg.
Entrée is proud to present a solo exhibition by Kim Hankyul, coinciding with the opening day of the annual Bergen
International Festival. The exhibition presents an immersive installation where virtual and physical
domains intersect in a landscape of screens, forms and
gestures, rich with references, the most explicit being Dancing
Baby (1996) (coined the first viral meme), computer icons, and Édouard
Manet's Olympia (1863), which positioned lower-class bodies to
the fore and as the holders of gaze. Additionally, the kinetic sculptures constructed in steel build up a real-time
soundscape, merging with personal recordings. We are invited to uncover new
protocols of subjectivity based on “user identities'' in his spectacle of
overlaid dimensions.
Kim Hankyul (b.1990, Busan, South Korea) lives and works in Oslo. With
evocative soundscapes and mechanical movements, his works revolve around themes
such as violence, alienation, colonialism, religion, media community,
surveillance and control. He holds a bachelor in Aesthetics from Seoul National
University and a master in Art from The
Faculty of Fine Art, Music and Design, University of Bergen. Hankyul was
awarded the Kistefos Prize at The Autumn Exhibition in 2021, and the 2022
Sparebankstiftelsen DNB’s grant for his work AV Buddha, exhibited
at Oslo Kunstforening before being included in the Astrup Fearnley Collection.
Recent solo exhibitions include Bildungsroman at Nitja Centre
for Contemporary Art, GUST at Gyldenpris Kunsthall and M.
Butterfly at KRAFT Bergen.
The exhibition is kindly supported by Bergen Municipality and Arts and Culture Norway.
Kim Hankyul, Olympia - Venus of Bergen (Dancing Baby I-III). Blacksmithed steel frames, magnets, microphones.
Entrée
er stolte av å presentere separatutstilling med Kim Hankyul, under Festspillene i Bergen. I utstillingen
presenteres en omfattende installasjon av virtuelle og fysiske deler som krysser
hverandre i et landskap bestående av skjermer, former og bevegelser, rikt på referanser
– der de mest eksplisitte er Dancing Baby (1996) (kjent som den aller første
meme som gikk viralt), kjente datamaskinikoner, samt Édouard Manets Olympia (1863) som posisjonerte underklassen i forgrunnen med blikket rettet mot
betrakteren. I
tillegg bygger kinetiske skulpturer konstruert i stål opp et levende lydbilde
som smelter sammen med personlige opptak. Vi er invitert til å oppdage nye former
for subjektivitet basert på "brukeridentiteter" i hans spetakkel av lagvise dimensjoner.
Kim
Hankyul (f.1990, Busan, Sør-Korea) bor og arbeider i Oslo. Med stemningsfulle
lydlandskap og mekaniske bevegelser kretser verkene hans seg rundt temaer som
vold, fremmedgjøring, kolonialisme, religion, mediesamfunnet, overvåking og
kontroll. Han har en bachelor i Estetikk fra Seoul National University og en master
i Kunst fra Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen.
Hankyul ble tildelt Kistefosprisen under Høstutstillingen i 2021, og
Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend i 2022 for sitt arbeid AV Buddha, først
stilt ut ved Oslo Kunstforening før det ble inkludert i Astrup
Fearnley-samlingen. Nylige separatutstillinger inkluderer Bildungsroman ved Nitja senter for samtidskunst, GUST ved Gyldenpris Kunsthall og M.
Butterfly ved KRAFT Bergen.
Utstillingen er støttet av Bergen Kommune og Kulturrådet.
Kim Hankyul, Olympia - Venus of Bergen (detail). Silicon, iPhones, augmented reality graphics, live stream.
Kim Hankyul, Exhibition ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°), installation view at Entrée.
Kim Hankyul, ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°). Exterior view May 25th 2023, Entrée.
Kim Hankyul at Entrée. All photos by Bent René Synnevåg.