- a visual concert series part of Bergen International Light Festival with Halldis Rønning, Guro Moe, Håvard Skaset, Trond Hugo Ahlsen, Ane Marthe Sørlien Holen, Siv Johanne Seglem
Friday January 17th, at 4.30 pm
Concert with Håvard Skaset (synth), Halldis Rønning (glass), Trond Hugo Ahlsen (audio processing)
and video by Siv Johanne Seglem
Saturday January 18th, at 4.30 pm
Concert with Guro Moe (contrabass), Ane Marthe Sørlien Holen (water), and video by Siv Johanne Seglem
Siv Johanne Seglem, still from Watermusic (2020), HD Video
Watermusic is a concept
by Halldis Rønning, where she has been inspired by the underwater world to
create an abstract constellation of video and musical compositions, made up of
movement, light, color, darkness and space. Through two different performances
we meet two very different deposits of an underwater landscape, performed with
different instruments and performers, but based on the same visual material.
Contributing artists are photographer Siv Johanne Seglem who created the video
material, and musicians Guro Moe, Håvard Skaset, Ane Marthe Sørlien Holen and
Trond Hugo Ahlsen who participate as improvisation artists and composers, as
well as artist Beda Maria Johanson who has created a new glass instrument in collaboration with Halldis Rønning especially for the occasion. Audio engineer: Thorolf Thuestad
Halldis
Rønning (b. 1978) is conductor, improviser and composer. She studied violin and
conducting at the Grieg Academy in Bergen and the Conservatory in Amsterdam
(1997-2002) and at the Norwegian School of Music (NMH) (2002-2004). At NMH, she
received a master's degree in orchestral leadership in 2006 with the highest
distinction. After her studies, Rønning directed several Norwegian professional
symphony orchestras, and worked with several major
theater and TV productions. She also worked with ensembles and orchestras in
Sweden, the Netherlands and Vietnam. Rønning was artistic director of the
Concert series Avgarde, (a series for innovative music in Bergen) from
2014-2017. There she made, among other things the performance "Miniature
Bergen" which was performed at Borealis in 2015 where she mixed video art
and contemporary music. She has directed numerous commissions and premieres, and generally works
extensively with contemporary music. She directed the Norwegian premiere of
Gerard Grisey's Megalithes at the
opening of the Only Connect Festival in 2018 and the same year she received Oddvar
S. Kvam's award from the Norwegian Composers Association for her work for
Norwegian contemporary music.
The project received funding from Morten Eide
Pedersens Minnefond
// Norsk //
Watermusic er et konsept av Halldis Rønning,
hvor hun har latt seg inspirere av verden under vann til å lage en abstrakt konstellasjon
bestående av undervannsvideo og musikalske komposisjoner, bygget opp av
bevegelse, lys, farge, mørke og romlighet. I gjennom to ulike forestillinger
møter vi to helt ulike avleiringer av et
undervannslandskap, fremført med ulike instrumenter og utøvere, men med
utgangspunkt i det samme visuelle materialet. Medvirkende kunstnere er fotograf
Siv Johanne Seglem som har laget videomaterialet, og musikerne Guro Moe, Håvard
Skaset, Ane Marthe Sørlien Holen og Trond Hugo Ahlsen som medvirker som
improvisasjonskunstnere og medkomponister, samt glasskunstner Beda Maria
Johanson som har laget et nytt glassinstrument i samarbeid med Halldis Rønning spesielt
for anledningen. Lydansvarlig er Thorolf Thuestad.
Prosjektet er støttet av Morten Eide Pedersens Minnefond
Halldis Rønning er dirigent, improvisatør og komponist. Hun studerte
fiolin og dirigering ved Griegakademiet i Bergen og Konservatorioet i
Amsterdam, (1997-2002) og ved Norges Musikkhøyskole (NMH) (2002-2004). Ved NMH
tok hun en mastergrad i orkesterledelse i 2006 med høyeste utmerkelse. Etter
studiene dirigerte Rønning alle norske profesjonelle symfoniorkestre,
blåseensembler, og sinfoniettaer samt flere store teater- og
Tv-produksjoner. Hun jobbet også med
ensembler og orkestre i Sverige, Nederland og Vietnam. Rønning var kunstnerisk leder av
Konsertserien Avgarde, (en serie for nyskapende musikk i Bergen) fra 2014-2017.
Der lagde hun bl.a. forestillingen ”Miniatyr Bergen” som ble fremført på
Borealis i 2015 hvor hun blandet videokunst og samtidsmusikk. Hun har dirigert
utallige urfremføringer og arbeider generelt mye med samtidsmusikk, bl.a.
dirigerte hun norgespremieren på Gerard Griseys Megalithes på åpningen av Only
Connect Festivalen i 2018 og samme år fikk hun Oddvar S. Kvams pris av Norsk
Komponistforening for sitt arbeid for norsk samtidsmusikk.
Guro Skumsnes Moe er bassist og vokalist, som sammen
med Ole-Henrik Moe, Hanne Rekdal og Kari Rønnekleiv startet kammerorkesteret
the Touchables i 2015, et ensemble som utforsker "ekstreme"
registre gjennom instrumenter som octobass og picolettofiolin som utgjør et unikt
frekvensomfang fra 16 til 20 000 hertz. I samarbeid med Lasse
Marhaug er S. Moe aktuell som filmkomponist til filmen "The Untamed"
av den mexicanske regissøren Amat Escalante, og som vises på filmfestivalen i
Venezia i september. Med rockebandet MoE og improvisasjonsbandet Sult har hun
siden 2006 turnert ved flere anledninger i land som Mexico, Japan, Vietnam,
Thailand, Kina, Singapore, USA, Australia, og Europa. Hun er fast
komponist til Yngvild Aspelis figurteaterkompagnie Plexus Polaires og hennes komposisjoner
har blitt spilt på bl.a. Oslo Jazzfestival, Borealis Festival og OnlyConnect,
samt i sammenhenger der musikk og dans møtes. Hun har publisert tekster i bl.a.
Vagant (2016) og Utflukt (2013) og har to tidligere selvutgitte diktsamlinger
("ansikt på vandring", 2009 og "puster gjennomsiktig
glasskår", 2012), samt en fanzine utgitt på Marhaug Forlag. I september
gir hun ut sin tredje tekstutgivelse, "ville hester lim på
hjertet". Guro Skumsnes Moe er også komponist, festivalarrangør
og plateselskaps-innehaver for Conrad Sound.
Håvard Skaset er en gitarist som har krysset
musikalske grenser i utallige samarbeidsprosjekter som strekker seg fra støy,
lydbasert improvisasjon til støyrock. Han er en dedikert kunstner fra den
norske eksperimentelle musikkscenen, der arbeidet er en blanding av rå
primallyder og bruk av instrumentelle ferdigheter fremfor effekter. Bortsett
fra soloarbeidet, er Skasets hovedfokus den akustiske støygruppen SULT og
støy-rockbandet MoE. Hans langsiktige forbindelse til California har resultert
i flere utgivelser og amerikanske turer med grupper som Bay / Oslo Mirror Trio
og SULT. Skaset spiller også fast i Camille Norment Trio. Hans diskografi
inneholder både elektriske og akustiske utgivelser med musikere som Frode
Gjerstad, Hild Sofie Tafjord, Guro Skumsnes Moe og Lene Grenager. Skaset har
også samarbeidet med kunstnere som Fred Frith, Ikue Mori, Maja Ratkje, Okkyung
Lee, Lasse Marhaug og Jacob Felix Heule. I tillegg til å drive musikkselskapet Conrad
Sound, og kuraterer Skaset Høyt & Lavt, en festival for grenseløs musikk i
Oslo.
Siv Johanne Seglem har studert kunsthistorie og sosiologi ved
Universitetet i Bergen (1999-2001), og fotojournalistikk ved Høyskolen i Oslo
(2001-2003). Hun har jobbet som portrett og dokumentar-fotograf siden 2001 og
har hatt fast jobb som fotograf i Dagbladet siden 2007. Hun har mottatt 14
priser i ulike kategorier i Årets bilde-konkurransen samt «Award of
Excellence» i Picture of the year International» (2009). Hun har mottatt
stipender fra Fritt Ord og Karina Jensens minnefond og i 2016 fikk hun
stipend fra Norsk Journalistlag for å studere et semester ved
«kort og dokumentarfilmskolen» i København. De senere årene har hun også jobbet
med korte filmprosjekter for Dagbladet, og holder for tiden på med en lengre
Dokumentarfilm i samarbeid med produksjonsselskapet Upnorth.
Ane Marthe Sørlien Holen er utdannet slagverker fra Norges
Musikkhøgskole og Koninklijk Conservatorium i Brüssel, og jobber som musiker,
komponist og skribent. Ane Marthe er en nysgjerrig og kreativ utøver, som liker
å lære nye ting og utfordre seg selv og grensene for hva det vil si å være
slagverker. Hun bruker både stemme og kropp som en naturlig del av sitt
instrumentarium og i musikken hun selv lager. Tekst er en viktig del av hennes
kreative virke, og har som regel en stor plass i hennes komposisjoner. Hun
spiller i det prisbelønnede Ensemble neoN og i den eksperimentelle
slagverktrioen Pinquins. Hun jobber også som utøver og komponist for det
fransk-norske teaterkompaniet Plexus Polaire, og turnerer jevnlig med
forestillingen Chambre Noire, hvor hun er et one-woman-band på scena. Ane
Marthe har spilt på festivaler og i konsertserier over hele verden, og
samarbeidet med utøvere og komponister innenfor mange ulike sjangre og
kunstformer.
Trond Hugo Ahlsen er gitarist og improvisasjonsmusiker bosatt i
Bergen. Han har jobbet mye med musikkteknologi og fri improvisasjon. I 2019 gav
han ut platen «Space Lodge» sammen med gitaristen Randall Avers, en fritt
improvisert komposisjon for to elektriske gitarer. Trond Hugo er i sine
komposisjoner opptatt av lyd og tekstur i minimalistiske lydlandskap.
Beda Maria Johanson er kunstner som bor og arbeider i
Bergen, hvor hun har drevet sitt eget verksted siden 1991, kjent som
«glasshytten« på Georgernes Verft, USF. Sin inspirasjon finner Beda i alt fra
arkitektur med sine stramme linjer til naturens store skattkammer av former og
farger. Hun har sin utdannelse fra
Glassskolen på Hadeland, Glasskolan i Orrefors, Sverige, samt Can.mag. fra
Universitetet i Bergen.